Undervisning/Quiz Om Historiske Hotspots Oversigtskort
 
 

6. Fra færgefart til pontonbro (Havnefronten)

Fuld færgemand forårsager en forfærdelig drukneulykke

Her lå en af de åer, der indtil de blev overdækkede, havde så stor en del af skylden for byens sundhedsfarlige tilstand. En af grundene til at åerne i så mange år ikke var overdækkede var, at de fungerede som vandveje, hvor man kunne fragte varer til og fra byen. Vesterå, som vi står ved her, havde i lange perioder for lav vandstand og derfor ikke helt samme betydning som Østerå.
Hvis vi kigger ned for enden af Vesterå, kan vi se det sted, hvor den første bro over Limfjorden lå. Det var en flydende bro, en såkaldt pontonbro. Den blev indviet den 19. september i 1865. En del af broen var en svingbro således, at den kunne svinge til side for at lade skibe sejle igennem.
Det mest væsentlige argument for at lade broen opføre, var at det ville være til gavn for handelen. Man ville gøre det lettere for varer at komme til og fra Vendsyssel.
Det kostede penge at krydse broen, ligesom skibe også skulle betale en afgift.
Kritikkerne var bekymret for, at broen ikke ville kunne holdt til vinter med stærk frost. De fik ret.  Broen var adskillige gange i sin levetid ude af drift.
Efter første verdenskrig steg trafikken over broen stærkt. Der kom biler til og især lastbiler blev et problem for broen, efterhånden som de voksede i størrelse.
I 1933 stod den nye Limfjordsbro færdig og pontonbroen blev anvendt andre steder i småbidder.

 

Hent PDF

Hent mere information her (PDF-fil)